Jaktsväng

Hemkomna efter en trevlig förmiddagsjakt, konstaterade tidigt att man klär sig på tok för varmt. Det är rena värmeböljan nu, runt 7-8  varmgrader skulle jag tippa på att vi haft därborta idag.

Vi delade upp oss, jag och S, eftersom jag ville gå själv med Ville. Annars går vi mest med andra ekipage, och det är bra det också. Men nu när vi bara skulle vara ute några timmar tänkte jag försöka få ut så mycket som möjligt av turen...
Och Ville har haft två fågelkontakter!
Först stötte han en tjäder, lite eftergång blev det men han hejdade sig ganska snabbt och kom tillbaka. En kvart senare stånd på tjäder igen (samma tupp?) , såg dock inte om han reste den själv eller om fågeln lättade när jag kom. Var precis i en kurva, kanske 30 meter från mig. (ska aldrig mer jaga i glasögon - dom immar!) Ville stannade den här gången på stoppsignalen. *heja*
Bra träning för unghundshjärnan. Tror det behövs många fågelkontakter innan det börjar likna någonting...
Jag ser på hunden att han tänder till när det händer, han går från valp till vuxen direkt.
För övrigt har han sökt mycket fint. Gick ovanligt stort, tror det beror på att han börjar känna till marken riktigt väl nu, plus lite extra energi då mina arbetshelger innebär mindre aktiviteter. Han hade en glöd som höll i sig länge. Kul att se!

Solen hade knappt gått upp imorse när vi for, och vi hade turen att få se en stor tjädertupp på grusvägen. Flera minuter satt vi och betraktade honom från bilen, han for inte trots att vi körde jättenära. Det är verkligen mäktiga djur. 
Såg även en räv efter samma väg faktiskt. Samt  S såg älgko & kalv på sin runda.

Vi har som sagt Bamse boendes på marken. Han hälsar åtminstone på ibland.
Idag hittade jag ännu ett björnrivet träd. Gick fram och undersökte, och mycket riktigt - tydliga klösmärken. Djupa och vassa.
Fick en speciell känsla kan man säga, både rädsla och förtjusning. Mest rädsla där en stund. Kände en viss lättnad väl tillbaka till bilen. *haha*
Såhär på avstånd kan jag tycka att det är fantastiskt att få se sådär tydliga spår efter ett rovdjur!

Nu vila & mys för både två- och fyrbenta.




Kommentarer
Postat av: papsen

jamen vikken fin blogg /ja å dima ju ut i morrn utan hundar,, ska kolla av träden å se efter spår om ja hittar tror det ,,,/du skriver väldigt bra borde bli författare /tycker jag

2008-10-27 @ 12:44:50
Postat av: Vickan

Haha jamen tack. :-o

Om ni går där jag sa hittat ni, annars ring så beskriver jag.

Lycka till!

Kram Vickan

2008-10-27 @ 17:58:48
Postat av: Sandra

Härligt med en ny blogg=) Det gick ju inte att läsa vad du skrev i den förra...

2008-10-28 @ 14:23:58
URL: http://sandrafjallstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0