Höftledsdysplasi

Ända sedan domen kom från SKK - att Ville har HD C - har jag tagit reda på mer information om just höftledsdysplasi hos hund, vad det egentligen är för något och hur avläsningen går till. Och framförallt - om det är som folk säger - att röntgen vid ett senare tillfälle kan visa ett annat resultat.
För mig är HD när kula och skål inte passar ihop. Att det kan ändras någon liten millimeter under hundens uppväxt kan jag förstå, men att folk säger "ja jag musklade upp honom ett par månader och röntgade om - fick B istället för C" - hur tusan går det till? Det kan ju rimligtvis inte vara möjligt, liksom att en som har diskbråck inte kan cykelmotionera sig frisk.
Det intressanta i kråksången är att mycket tyder på att det faktiskt finns endel "luddigheter" när det gäller SKK:s avläsning. Dels finns flera rapporter om att samma röntgenplåt kan tolkas olika av två docenter. Använder man inte Norbergs vinkel? Nej bara vid gränsfall mellan A/B vanligtvis.
Sedan detta med slappa leder. Hunden kan på grund av detta få B på en plåt och C på nästa beroende på dagsformen. Sederingsmedel har enligt flera rapporter inverkan, särskilt på hundar som diagnosiserats med slapp led.
Hur som helst kommer Ville att lyftas upp på röntgenbordet igen till våren. För uppfödarens och för min egen nyfikenhets skull. Chansen att han får B är inte särskilt stor, men den finns uppenbarligen.

Nu är det här ämnet tillräckligt stött och blött för ikväll, imorgon piper klockan långt före tuppen och vi beger oss ut på jakt, äntligen må jag säga då det var en hel vecka sedan sist.


Kommentarer
Postat av: Nina

haha hård helg:)!! Hehe jag tycker vi haft en bra helg.:) hehe. Jo de var inte lättast...

2008-10-26 @ 20:33:44
URL: http://nina88.blogg.se/
Postat av: Nina

Ja de måste jag väl hålla med om:) hehe

2008-10-26 @ 21:03:11
URL: http://nina88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0