Bollmetoden

Just hemkommen från en fruktansvärt härlig promenad runt Fortlax och Avan. Skoterspåren är så hårda och fina att gå efter nu att man bara vill gå och gå hela dagen. Strålande sol är det ju också!

Ville har haft en släng av blåskatarr och därför, på inrådan av veterinär, fått vila ett par dagar. Igår morse trodde jag nästan att vi skulle behöva åka in och tappa urinblåsan eller kolla så han inte hade urinsten, men det gav med sig och nu är allt som vanligt. Vi har varit mycket ute i kylan så det är nog därför, han har blivit kall helt enkelt. Trots att jag är noga med att slänga på täcke när musklerna är varma så blir det ganska kallt att t.ex. ligga en stund i den kalla bilen. Men men, nu är det fina tider som väntar och snart klagar man ju på värmen istället. :D

Nu har träningslusten vaknat till liv igen, och dagens fokus ligger på stoppet. Tog en boll i fickan och provade en (för mig) ny träningsmetod. Och kan bara säga att resultatet är strålande! Ville tvärnitar på flera hundra meters avstånd nu. Det roliga är att det bygger helt på positiv förstärkning också, så den som påstår att man måste våldföra sig på en vorsteh för att lyckas har fel. Välkommen att låna min hund som är av det hårda slaget, det vet alla som känner honom. I mitt läge dras man lätt mellan dagens köttbullelydnad och gammeldags dressyr. Det är alltid lika roligt att prova något nytt och riktigt få rysningar av hur bra det faktiskt fungerar. Jag tror inte att allt är svart eller vitt, särskilt inte med tanke på vad vi faktiskt kräver av våra jakthundar vad gäller lydnaden. Vi ska få dem att stanna på kommando när de utsätts för den största störningen av alla - uppfloget. Att ta av dem möjligheten att gå efter vilt är stort. Men det går - utan att behöva dräpa dem!

Är så otroligt impad av mig själv idag, som lyckats tajma belöningen i exakt rätt tidpunkt, och framförallt av min hund som lyder blint på flera hundra meters håll. :love:


Kommentarer
Postat av: Maria

Härligt! :D

2010-03-17 @ 09:23:06
URL: http://tokhund.wordpress.com
Postat av: Åsa

Härlig känsla kan jag tro!!! Så du är på topp med träningen. Kul önskar jag kunde vara på topp oxå men jag är mitt i tungveckan.

2010-03-17 @ 22:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0