Vattensvans

Gårdagens jaktrunda blev en spännande tur, jag och L gick själva med Ville som enda hund. Små micropauser höll ångan uppe på honom, han jagade fint och metodiskt med ett självständigare sök än förut. Gick nedför ett sorts berg som ledde fram till en sjö, där Ville naturligtvis hoppade i helt rasadekvat. Väl unnat i sommarvärmen som slagit in över länet.
Med tanke på att det var varmt och vindstilla, var inte vittringen den bästa tyvärr, svårjobbat för en unghund är min tanke. :thumbdown:
Markerna därnere var otroligt fina ur fågelsynpunkt. Blötmyrar med anslutna torrbackar, mycket "ripris" och överhuvudtaget trivsamt för fågellivet enligt vad jag har lärt mig. Men som sagt - det är svårt utan vind!
Ville stötte tre tjädrar, som brakade upp inom hagelavstånd framför oss helt plötsligt. Fort gick det, och vi vill verkligen inte skjuta på stöt, så tyvärr resulterade det inte i mer än en fågelkontakt för honom. Självklart flög de in i tjockskogen. Förstod att de träat, alternativt stuckit långt, men vi provade ändå söka en stund. En fann vi men den for sin kos förstås, hann bara höra vingslagen. Vilken ljuv musik för övrigt. :love:
En härlig sväng trots att ingenting hänger på väggkroken ännu. Skam den som ger sig!

Efter lunchvilan såg jag direkt tecken på att Ville inte var i form. Svansen hänger och hela hunden är lite låg. Vattensvans givetvis. :( Magnecyl och vila gäller tills bättring sker. Hoppas det inte är lika långdraget som i fjol...

Idag regnar det småspik härute i Fågelberg. Vi rustar oss för några timmars pointerjakt, sjuklingen får stanna hemma i biabädden detta pass.

Håll tummarna!


Kommentarer
Postat av: Maria

Nej, gud så trist! Hoppas han kryar på sig snabbt :/

2009-09-04 @ 19:03:00
URL: http://tokhund.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0